Thursday, November 1, 2012

TGIF



TGIF, Syukur, hari ni dah hari jumaat... Esok boleh cuti dan merehatkan diri di rumah...
Setelah hampir 2 bulan ber bbt, saya lebih memahami tubuh badan saya sendiri. Terutama dalama usaha TTC saya ni.. Hari ini 2 November, oh sudah hampir penghujung tahun nampaknya... Malah 18 Disember 2012 ni genap perkahwinan saya dan suami masuk 2 tahun...

Kami lebih mendapat rentak masing-masing.. Lebih memahami antara satu sama lain.. Insyaallah bulan Januari nanti kami akan pindah ke rumah yang kami beli...

Tak sanggup nak dup dap dup dap lagi... saya dengan lajunya beli HPT clear blue sebab orang kata result dia accurate... Ok.. bangun tido pagi tadi, temperature saya drop ke 36.3 dan stain dah jadi dark coklat...
Mula-mula semalam pinkish, lepas tu light brown malam tadi dan pagi ni dah jadi dark....

So saya memang assume itu spotting menses saya... Lebih kuat lagi sebab semalam.. It should be anytime...
Walaupun fresh blood merah masih belum keluar.. Saya yakin harini akan keluar jugak nanti....

Inilah result HPT saya....



Takde line kat tengah-tengah tu, means negative HPT. Saya dah jangka pun sebenarnya....
Takpelah... cuba lagi next cycle... Saya alhamdulillah ok.. Takde nak nangis-nangis lagi dah... Husband pulak yang risau.. Dia takut saya stress...
Saya takkan putus asa untuk mencuba... Sebelum ni cycle saya panjang.. CD32,CD35,CD52,CD45 semua pernah.. Masa tu saya tak buat BBT.. Takde makan folic acid, EPO,vit E, Vit B dan vit C dan saya realize body saya perlukan supplement untuk jadikan cycle saya normal macam orang lain...Alhamdulillah kali ni cycle saya 27hari sahaja... Oh saya normal... Syukur Ya Allah... :)

Saya juga kawal pemakanan, kurangkan fast food... Saya tak minum air berkarbonat since Apr12..
Cuba makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran... Sejak September lepas, saya minum jus avocado buat ala-ala smoothies..

Dengan ber BBT juga buat saya senang nak predict bila waktu subur saya, bila saya ovulate dan saya rasa accurate sebab saya nampak perubahan suhu saya dengan ketara.. Istilah dalam BBT ialah Biphastic Patern


Biphasic PatternA menstrual cycle in which ovulation occurs typically shows a clear and sustained thermal shift, which continues throughout the luteal phase.Progesterone is a heat producing hormone which is produced after ovulation and throughout the luteal phase. This is what causes the temperatures to shift into a biphasic pattern and differentiates between the pre and post ovulation temperatures. Ovulation occurs on the day before the sustained temperature rise and cannot be confirmed until at least 3 temperatures are recorded which are higher than your pre ovulation temperatures.Temperatures may rise slowly, rise and fall (but stay above your pre ovulation temps) or rise sharply.As ovulation cannot be confirmed until after the temperature shift, some women also use OvulationPredictor Kits (OPKs), which detect the surge of luteinizing hormone (LH) which occurs between 24-36hours prior to ovulation.Example of a biphasic pattern with a clear and sustained temperature shift after ovulation:




Macam tu lah patern BBT saya cycle Oct12 ni malah bulan Sept pun almost similar cuma saya tak catit suhu dari day1 menses saya. Ovulate pun agak lewat compare dengan cycle October.


Saya akan teruskan usaha... Chaiyok chaiyok... Kepada TTCian yang lain, teruskan berusaha ok!!!!
Hugs xoxo
 :)



2 comments:

Unknown said...

Syukur cycle awak tetap... sy punye panjang, tapi still bsyukur sbb ada ovulasi wpun pjg. chaiyuk darl!
i letak u kt my blog list ye :)

haveyoufoundonewomb.blogspot.com

Arya E-ra said...

Boleh jer Joanna, no problem.. saya pun boleh baca blog awak.. thanks for sharing

© Me,myself and I... - Template by Blogger Sablonlari - Header image by Deviantart